.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جزئیات معافیت‌های تازه مشمولان خدمت سربازی

مهر : بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اعزام مشمولانی که دارای عذر باشند و نتوانند در موعد مقرر به خدمت اعزام شوند، حداکثر تا یکسال بر اساس دستور العمل وظیفه عمومی و تایید ستاد کل نیروهای مسلح تهیه به تعویق می افتد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در ادامه رسیدگی به طرح اصلاح موادی از خدمت وظیفه عمومی مصوب کردند کسانی که به سن 18 سال تمام می رسند پس از انتشار آگهی احضار می توانند ظرف 6 ماه خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی کنند و این سازمان مکلف است حداکثر ظرف 6 ماه آنها را تعیین تکلیف کرده و به خدمت اعزام یا برابر مقررات از خدمت دوره ضرورت معاف کند.

در قانون قبلی زمانی برای مهلت معرفی مشمولان مشخص نشده بود.

بر اساس یکی دیگر از مصوبات امروز مشمولان مقیم خارج از کشور باید به نمایندگی کنسولی یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود و در صورت نبود نمایندگی به نزدیکترین نمایندگی کنسولی یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.

با تصویب مجلس، سازمان ثبت احوال کشور مکلف شد صورت اسامی متولدان ذکور شهرستانها و بخش هایی را که در سال بعد باید به وضع مشمولیت آنها رسیدگی شود به تفکیک هر ماه به سازمان وظیفه عمومی تسلیم کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بروز شدن قانون خدمت وظیفه عمومی به اصلاح عبارتی برخی مواد پراخته و مواد 17،18 و 23 این قانون را حذف کردند.

نمایندگان همچنین به رئیس سازمان وظیفه عمومی یا نماینده او اجازه دادند در صورتی که دلایل و مدارک مثبته ای مبنی بر معافیت از خدمت در پرونده وجود داشته باشد می تواند برای حداکثر یک سال دستور عدم اعزام را صادر کند و یا در صورت غیبت موجه مشمول، دستور رسیدگی صادر کند.

در قانون قبلی مشمولانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مسافرت می کنند موظف بودند پس از ترک تحصیل یا فراغت از تحصیل و همچنین مشمولانی که پس از احضار به خدمت طبق آیین نامه اجرایی قانون به طور موقت به خارج از کشور مسافرت می کنند در پایان مدت تعیین شده باید برای رسیدگی به وضع مشمولیتشان خود را به سازمان های وظیفه عمومی داخل کشور معرفی کنند که با تصمیم نمایندگان این ماده از قانون حذف شد.

نمایندگان مجلس مصوب کردند که مشمولین دارای مدرک کارشناسی و بالاتر علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور می توانند با سپردن تضمین های لازم با استفاده از مقررات این قانون (سربازی) برای تحصیل به خارج از کشور مسافرت کنند.

همچنین نمایندگان در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در ادامه بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون سربازی با تصویب و اصلاح موادی از این قانون، مصوب کردند که مشمولین دیپلم که حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل در یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داخل و خارج از کشور مورد تایید وزارتخانه های علوم و بهداشت پذیرفته شوند تا زمانی که براساس ماده ای مبنی بر تعیین حداکثر معافیت ها تحصیلی برای دانش آموزان تا سن20 سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی مختلف، به تحصیل اشتغال دارند می توانند از معافیت تحصیلی استفاده نماید مشروط به این که دارای غیبت غیر موجه نباشد این معافیت برای هر مقطع تحصیلی فقط یک بار داده می شود.

مجلس بر اساس تصبره ای مقرر کرد معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی در طول مدت تحصیل فقط یک بار قابل تمدید است.

همچنین نمایندگان بر اساس تبصره ای دیگر مصوب کردند که ترخیص کارکنان وظیفه عمومی بدون غیبت اولیه در حین خدمت جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر به جز در زمان های اضطراری و جنگ بلامانع است.

مجلس با اصلاح مصوبه قبلی خود مقرر کردند که مشمولین دارای مدرک کارشناسی و بالاتر علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور در صورتی که از نظر مقررات این قانون و وزارتخانه های علوم و بهداشت حائز شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور باشند و دانشگاه ها و رشته های آنها مورد تایید وزارتخانه های فوق باشد می توانند با سپردن تضمین های لازم با استفاده از مقررات این قانون برای تحصیل به خارج از کشور مسافرت کنند.

این در حالی است که بر اساس قانون قبلی مشمولین دیپلمه هم می توانستند از این معافیت برای تحصیل در خارج از کشور استفاده کنند.

نمایندگان مجلس حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش آموزان تا سن 20 سال و در هر یک از مقاطع تحصیلی مختلف را مشخص کردند.

نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب کردند صدور معافیت تحصیلی دانش آموزان، دانشجویان و طالب علوم دینی، موکول به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طریق مراجع ذیربط بوده و مدت اعتبار آن تا یک سال پس از صدور گواهی پایان تحصیلات در هر مقطع است.

بر این اساس حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش آموزان تا سن 20 سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی 2 و نیم سال، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته، سه سال، کارشناسی پیوسته پنج سال و کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال، دکترای پزشکی پیوسته هشت سال و دکترای تخصصی، شش سال خواهد بود.

مجلس همچنین مصوب کرده بود در مواقع ضروری با تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص دانشگاه های مربوطه حداکثر یک سال به مدت فوق اضافه شود.

نمایندگان همچنین مصوب کردند دانش آموزان و دانشجویان، طلاب علوم دینی مشمول، در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فراغت از تحصیل، باید برای خدمت دوره ضرورت خود را معرفی نمایند، مقامات مسئول مکلفند صورت اسامی این قبیل مشمولین را با ذکر مشخصات کامل و نشانی و رشته تحصیلی به طور انفرادی، بدون تاخیر به سازمان محل ارسال دادند.

مجلس بر اساس تبصره این ماده مقرر کرد مهلت معرفی مشمولین حداکثر یک سال پس از تاریخ انصراف، ترک تحصیل و اخراج و فراغت از تحصیل است.

همچنین نمایندگان مصوب کردند مشمولینی که با داشتن معافیت تحصیلی در خارج از کشور تحصیل می کنند، پس از ترک تحصیل یا اخراج یا انصراف یا فراغت از تحصیل، موظفند جهت رسیدگی به وضع مشمولیت خود حداکثر ظرف یک سال خود را به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور معرفی نمایند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.